Automotive

Off grid installatie Rapido camper

BEKIJK SYSTEEMTEKENING

De klant wil onafhankelijk van een walstroomaansluiting 230 VAC ter beschikking hebben en de accu's laden met zonnepanelen en tijdens het rijden.
Omdat de motor een Euro 5 motor is is gebruik gemaakt van een DC/DC 12 V / 50 A acculader met rijdetectie.
De huishoudaccu's zijn 2 stuks met een totale capaciteit van 520 Ah.

De installatie bevindt zich is in de garagebox, eenvoudig bereikbaar via een deur.

De gehele installatie (behalve de accu's) is op een plaat gemonteerd en kan zodoende in een andere camper gemonteerd worden.
Alle apparatuur en zekeringen zijn te voor service te bereiken.

Systeem monitoring en bediening in een losse kast ingebouwd, kan ook weorden meegenomen naar een andere camper.

Systeemkeuze

Accu: 2 stuks Varta Deep cycle 12/260 Ah
Ruimt en gewicht zijn geen probleem in deze camper, er is dus gekozen voor veel vermogen en deze is boven de achteras geplaatst.

Lader/omvormer: Victron MultiPlus 12V-3000W/120A
Deze acculader en omvormer in één heeft een omvormervermogen van maar liefst 3000 W. Daarmee is er altijd energie voor zware AC-verbruikers, zoals de Nespresso-machine, stofzuiger en haarföhn.

Monitoring en bediening: BMV700 en Multiplus controlepaneel.

Overige systeemcomponenten

  • 1 x Stroomkabel, 16 A, 25 mtr.
  • 1 x RVS netaansluiting, 16 A/230 V
  • 1 x Victron Bluetooth dongle
  • 1 x Victron Solar charger MPPT 75/115
  • 1 x Mega fuse zekering
  • 1 x Victron Full range automotive DC/DC TS 800C-50
  • 1 x Victron Battery Protect 12/24V-220A

Systeemtekening

De Mercedes Sprinter van Tim Selders is niet zomaar een camper

BEKIJK SYSTEEMTEKENING

Tim Selders, eigenaar van een zelf gebouwde camper op basis van een Mercedes Sprinter met 4x4-aandrijving, heeft behalve een avontuurlijk ook een perfectionistisch karakter. Er ging dan ook heel wat research aan vooraf voordat Selders scherp had hoe zijn ideale camper moest worden. In een container bouwde hij zelfs zijn interieurontwerp na… met bordkarton.

Ook wat betreft de elektrische installatie ging Selders niet over één nacht ijs. Het moest beter en robuuster dan de meeste installaties die hij had gezien op de diverse door hem bezochte camperbeurzen. Zoekend op internet kwam Selders op het spoor van Mastervolt en met Mastervolt-servicepartner Amrit Watersport in Arnhem en de engineers van Mastervolt is de uiteindelijke systeemopzet ontwikkeld.

Vanaf het begin werd duidelijk dat dit elektrische systeem, behalve betrouwbare en solide componenten, ook de nodige intelligentie moest hebben en bedienbaar moest zijn vanaf een iPad. De oplossing om aan dit pakket van eisen te voldoen was de slimme netwerktechnologie van Mastervolt: MasterBus en CZone. Door deze twee netwerkstructuren aan elkaar te koppelen via de Wireless Interface, ontstond voor deze Mercedes een flexibel netwerk met oneindige mogelijkheden in automatisering en monitoring. Samen met een uitgebalanceerde componentenkeuze kwam er zo goed doordachte ‘power’ aan boord; ruim voldoende om het een behoorlijk tijdje zonder netstroom vol te houden...
 


Volledige controle

Vanuit het uitgangspunt dat de diverse componenten met elkaar kunnen ‘praten’, konden er in overleg met de eigenaar ook hele handige ‘modes of operation’ worden gemaakt. Met één druk op een knop krijgt de bestuurder of reisgenoot daarmee volledige controle over een bepaalde activiteit of groep van activiteiten. Een mooi voorbeeld is de knop 'Kamperen'. Zodra deze button wordt aangetikt, vindt er automatisch een hele serie van handelingen plaats:

  • De zonwering kiest de juiste stand.
  • Het raam van de zijdeur wordt donker (dit gebeurt met een speciaal soort folie, dat al naar gelang de hoeveelheid spanning die erop staat helder of donker wordt).
  • Alle interne elektronica past zich aan de kampeerstand aan.

Uiteraard zijn alle systeemverbruikers ook apart te schakelen vanaf de iPad. Via de iPad is bovendien informatie af te lezen over buiten- en binnentemperatuur en de niveaus van drinkwater en vuilwater.

Uitgangspunten

  • Monitoren en bedienen met één enkel display, in dit geval een iPad. Via de iPad zijn ook data als accustatus en omvormervermogen af te lezen.
  • Handige ‘modes of operation’ kunnen maken; ultiem gemak onder één button.
  • Lang onafhankelijk kunnen zijn van het net.
  • Laden zonder na te denken. Zodra er een netaansluiting voorhanden is zal de Combi deze direct doorschakelen naar de AC-verbruikers èn parallel daaraan de Lithium Ion accu laden.

Energieverbruik

De ‘zwaarste’ dagelijkse AC-gebruikers in deze Mercedes bestaan o.a. uit een aantal LED-groepen voor de verlichting, een koelkast, keukenapparatuur, een smart screen en vloerverwarming. Er is bij de opzet van het systeem ook rekening gehouden met een aantal, nader te bepalen, ‘vrije’ verbruikers.

Systeemkeuze

Accu: MLI Ultra 12/2500

De accu is het hart van de elektrische installatie in deze camper. Waar de ruimte beperkt is, telt het formaat van de accu, maar ook de capaciteit. Daarom kozen eigenaar en installateur voor de zeer compacte MLI Ultra 12/2500 Li-ion accu van maar liefst 180 Ah. Dankzij deze kleine krachtcentrale kan deze camper gemakkelijk een nacht ergens verblijven zonder dat er een netaansluiting nodig is. Voor autonoom en avontuurlijk ‘op de bonnefooi’ reizen…

Lader/omvormer: Mass Combi 12/1600-60

Deze acculader en omvormer in één heeft een omvormervermogen van maar liefst 1600 W. Daarmee is er altijd energie voor zware AC-verbruikers, zoals de televisie en de Nespresso-machine.

Digitaal schakelen: Wireless Interface

Door de Wireless Interface en de gratis te downloaden app is het volledige systeem te monitoren en bedienen van een iPad. De Wireless Interface zorgt voor een draadloze verbinding tussen de iPad en het Mastervolt-systeem en kan ook als ‘cliënt’ van de hoofdrouter fungeren. Dat heeft als voordeel dat u op één WiFi-netwerk inlogt om gebruik te maken van internet en andere applicaties.

Overige systeemcomponenten

• 1 x Stroomkabel, 16 A, 25 mtr.
• 1 x RVS netaansluiting, 16 A/230 V
• 1 x MasterBus Combi Interface
• 1 x DC Distribution 500
• 1 x Veiligheidsrelais
• 1 x Class T zekering
• 1 x Magic 12/12-20
• 1 x Signal Interface
• 2 x Output Interface

Systeemtekening